Jdi na obsah Jdi na menu
 


řada 100

11. 9. 2009
 Výrobce Závody V. I. Lenina Plzeň
 Rok výroby 1956 až 1957
 Trakce elektrická stejnosměrná
 Typ vozidla čtyřnápravová skříňová univerzální lokomotiva
 Provozovatel ČD
 Výkon 360 kW
 Max. rychlost

50 km/h

                                                                                                                                                         

Vývoj a výroba
K objednávce čtyř kusů lokomotiv řady E 422.0 (100) přiměly ministerstvo dopravy dva důvody: hnací vozidla na tratích Tábor-Bechyně a Rybník-Lipno (o trakčním napětí 1,5 kV), vyrobená v letech 1903-41, dosluhovala a plánovaná stavba nové Lipenské přehradní nádrže si do budoucna vyžadovala přísun nezanedbatelného množství materiálu. Vývoj nových lokomotiv byl zahájen již na konci 40. let. Oficiální objednávka čtyř lokomotiv nové řady E 422.0 ČSD byla ministerstvem dopravy zadána v roce 1955 s velmi krátkou dodací lhůtou; lokomotivy měly být dodány již v roce 1956. ŠKODA využila mnohé konstrukční uzly z lokomotivní řady E 499.0 (140), oproti této řadě jsou ale lokomotivy řady 100 bezlicenční. Stroje byly vyrobeny a dodány v letech 1956-57.

Provoz

Lokomotivy řady 100 zajišťovaly po dobu čtyřiceti let obsluhu místních tratí Tábor - Bechyně a Rybník - Lipno. V červnu 1996 bylo turnusové nasazování lokomotiv definitivně ukončeno. V roce 1997 byl zrušen a roku 1998 sešrotován stroj 100.004-1 ČD, který do té doby jezdil ve vyšebrodské provozní jednotce. Roku 1999 jej následovala taktéž vyšebrodská lokomotiva 100.002-5 ČD, která však zrušena nebyla a sloužila jako zdroj náhradních dílů pro provozní lokomotivu 100.003-3 ČD. Obě tyto lokomotivy byly v roce 2004 přesunuty do Tábora. První vyrobená lokomotiva sloužila v Táboře, kde je deponována dodnes. Tento stroj bude zachován pro muzejní účely, podobně jako samotná trať Tábor - Bechyně, která se stane národní technickou památkou. Trať Rybník - Lipno, tradiční druhé působiště lokomotivní řady 100 ČD, byla rekonstruována na napájecí systém 25 kV~50 Hz. Provoz rekonstruované trati byl slavnostně zahájen ke dni 17.6.2005.

zdroj atlas lokomotiv.net